Fighter X520

Fighter X520 er et såkaldt VTOL-fly (Vertical Takeoff and Landing), der altså navnet tro, kan lette og lande lodret! Dette gør det – foruden det fascinerende syn og følelsen når man med hænderne om fjernbetjeningen, mærker flyet skyde lodret op – nemmere og hurtigere at komme i luften.

Jeg har endnu ikke meget erfaring med fjernstyrede. Flyvning med fjernstyrede fly er ikke en nem ting, hvilket blandt andet er én af årsagerne til, at jeg valgte Fighter X520, som skulle være forholdvist nemt at styre. Flyet har i høj grad også vist sig at være en fornøjelse at flyve – når man først er kommet igang og har fået styr på de retningerne, som ikke er helt klare til at starte med, er flyet forholdsvist intuitivt og nemt at betjene.

Der er dog helt sikkert også masser af sjov for de øvede. Fighter X520 har Acro-mode (3D), som giver mulighed for en masse af mulighed for de mere øvede til akrobatisk flyvning. Dette understøttes af flyets 2 kraftige 1307 brushless-motorer, som giver masser af kraft til de akrobatiske manøvrer og leg I luften. Flyet er således perfekt til både nybegyndere og øvede, og stiller altså et vifte af funktioner til rådighed til at udvikle sine flyvetalenter. Jeg er overbevist om, at jeg kan få nytte og en masse sjov med dette fly I flere år. Allerede de første par flyvninger har givet mig blod på tanden og lyst til at fortsætte træningen. Der er masser af potentiale i flyet, der har en lang række forskellige flyvemodi, og giver mulighed for fantastiske og legende lufttricks.

Flyet leveres med en stor X8 radio-sender med 2,4GHz og LCD-display. Oplader samt en kraftig LiPo batteripakke medfølger desuden også. Det eneste du skal gøre, er at lade flyet op og så er du flyveklar. Altså en ekstremt nem indgang til de fjernstyrede flys verden.

Bemærk at selvom flyet er solidt bygget så kan det gå i stykker hvis du styrter ned eller flyver ind i ting

Som sagt, er Fighter X520 et VTOL-fly. Det kan lette og lande vertikalt som en traditionel quadcopter, men du kan også vælge at flyve det som et almindeligt fly. Det har de to 1307 brushless-motorer fastsat på vingerne, som man forventer at se på et hvilket som helst propelfly. Vingefanget er på 520 mm. Skroget er af flamingo, hvilket gør den let og relativt stærk og holdbar. Den forkerte form for styrt, kan naturligvis forårsage mindre skader, men den lette vægt gør, at et styrt sjældent vil være helt katastrofalt. Den rette lim og tape vil gøre dig flyvende igen på ingen tid.

Flyet har en flyvetid på ca. 15 minutter og du kan opnå en rækkevidde på omkring 150 meter. Den har højdehold, hvilket hjælper godt til at holde flyet stabilt og i niveau.

Den første flyvetur

Det var til at starte med en smule svært og forvirrende at få flyet I luften. Med x4 transmitteren er det ikke helt nemt at finde ud af, hvilket modus, man er i, og retningerne var, som nævnt, heller ikke helt klare. Da det først var gennemskuet og jeg var kommet godt i gang, var det en absolut fornøjelse at flyve 520’eren, som ligesom glider smooth og problemløst gennem luften.

De lange række af forskellige modi, der blandt omfatter 3D stunt mode. Lidt research på nettet, har givet mig flere eksempler på piloter, der ved første flyvning uden problemer har kunnet lave rulninger og loop-the-loop flips.

Min første flyvning bød naturligvis på et par styrt, hvilket blandt andet blev på bekostning af flyets næse. Det er dog ikke noget, der har betydning for den videre brug – den flyver fortsat upåklageligt.

Omskiftet fra vertikal til horisontal flyvning var meget nemt og en supercool feature. Det muliggør nem letning og landing og fungerer på samme måde som en art sikkerhedsnet hvis du mister orienteringen og kontrollen – Ét tryk på knappen og flyet vil svæve tilbage på plads. At gå fra 6G-modus til 3D stunt-modus er grundlæggende det samme som at skifte fra angle-modus til acro-modus. 3D-modus er jeg meget begejstret for: Det giver dig frihed og rigtigt god kontrol over flyet, og du kan også her nemt skifte tilbage til stabilt modus, hvis du mister orienteringen med flyet – både i løbet af et trick eller lige efter for at lade højdeholdet gøre sit job.

Mit næste skridt vil være at sætte et FPV-kamera på og derigennem opnå en langt mere intens flyveoplevelse.

Husk I øvrigt, at du I følge reglerne for flyvning med fjernstyrede fly altid skal være minimum 150 meter væk fra bygninger, mennesker og større veje.